April 10, 2007

Baccalaureat

45 years ago (it's terrible) I passed my baccalaureat, at Hvitfeldtska in Gothenburg. Next Saturday (14/4) our class will again meet. We meet more or less every five years. We were 28 in the class (on the photo there is a mixture with some other classes). I guess we will be some 20-25, whereof some - like myself - have to travel. It's always a great pleasure. Let's see how many have now retired - like myself.


I found the stupid cap we then all were so proud to wear. It used to be white. I guess it must have shrinked, unless my head...

10 comments:

hogrelius said...

Hej, såg dig hos hpy! Har du bott länge i Paris? Jag har varit där två ggr men tror knappast att det blir fler gånger.Gillar inte stan riktigt.Jag är helsåld på Berlin o har varit där mer än 30 gånger.Fast nu är det ett tag sedan.Tji stålar efter en skilsmässa!! Ha de fint i vårsolen!/Bosse

Peter said...

Hej Bosse och tack för titt och kommntarer.

I Paris sedan 33 àr. Du har nog inte sett Paris pà rätt sätt. Jag älskar Paris (men ocksà Rom, London, Barcelona, Saigon...). Har inte varit i Berlin sedan 1962 (mur, Checkpoint Charlie...). Borde nog försöka pà nytt.

hpy said...

I met my old classmates maybe six years ago, and last year we were supposed to meet again. It could have been nice, but as I am not yet retired it will have to wait still some years. Traveling can be nice, but you need time for it.

(I don't think I have my old white "studentmossa" anymore.)

lyliane six said...

Où te trouves tu sur la photo? mes lunettes ne sont plus assez fortes.
Quand maman a été hospitalisée sur la cote d´azur, l´aumonier de l´établissement avait été celui de l´école normale ou j´étais en 1955 comme le monde est petit!!!

hogrelius said...

Jag tyckte jag såg alldeles för mycket elände o fattigdom ungefär som Stockholm börjar se ut på sina håll.KOm in i kvarter där man blev mycket dåligt behandlad,rånförsök tre ggr tex.(Trakten av Mont M massor med svart befolkning o araber som uppenbart inte gillar vita turister)
Däremot älskade jag atlantkusten där hpy bor!Berlin är en mycket "snäll" stad där jag bara har fina upplevelser trots mängden av besök.Berlinaren är en vänlig o hjälpsam person.

Peter said...

Näste hogrelius.
Efter 33 àr i Paris har jag aldrig blivit attackerad. Det ger naturligtvis ingen garanti för vad som kan hända idag eller imorgon.

Det stämmer att vi har en mycket blandad befolkning med en kanske olycklig koncentration av vissa grupper i vissa omràden. Immigrationen har pàgàtt nàgra tusen àr och jag är själv en av immigranterna. Vem är egentligen riktigt fransk, eller svensk, eller finsk...? Det visar i alla fall att Frankrike har och har haft en viss popularitet.

Frankrike är inte bara Paris. Som du säger, du trivdes bra pà kusten i norr. Du har ocksà medelhavskusten / Provence, Alperna, centralmassivet, Korsika, Bretagne, atlantkusten...

Ett nytt försök en dag?

hpy said...

Maste lagga nagra ord till PHO's kommentar. Jag blev aldrig aggresserad under min tid i Paris heller, och det trots att jag kunde rora mig i de mest besynnerliga kvarter ibland. Besynnerliga, darfor att ovanliga for mig, men inte alls sa besynnerliga for dem som bodde dar.
En bekant till mig sade en gang att de som oroar sig for att bli aggresserade blir det oftare an de som gar sakert rakt fram. Och det tror jag att man kan halla med om.
Jag har inte nagot minne av att ha blivit daligt emottagen i Paris i min egenskap av utlanning och invandrare. Eller ar meningen att vi skall vanta oss att alla dyker pa oss och kramar om oss for att vi ar utlanningar?

Aggresserad blev jag langt tidigare, som tonaring i Nadendal i Finland. Av ett flickgang som behovde nagon att sla - och ingen kom och hjalpte offret den eftermiddagen fastan manga gick forbi.

Patrick said...

You did not find him?
I thought it was easy...
Serious, straight, glasses and the same hat (the head maybe)... Getting in mind some pictures when he was young(er) it's quite obvious.
Anyway, I will not comment as in few days, it will be 18 years I was 18.
I will not comment either that Dad and I we will celebrate our century this year !
As we use to say in French : "Les Boules !"

Zhang Chunhong said...

Une drôle de photo très intéressante.

Peter said...

Yes, we all get older Patrick. For those of you who may not immediately have understood the "century" celebration, a dad of 64 and a son of 36, with almost the same birthday, that will hopefully make a nice 100 years anniversary.